top of page
פוסטים מובילים

קבלו עדכון על פוסטים חדשים

פוסטים אחרונים

דיכאון חורף בשוק המניות


השקעה גלובלית, מדינות מתפתחות, מדינות מפותחות

בתכל'ס:

  • דיכאון חורף הינו תופעה מוכרת המתארת כיצד מיעוט שעות האור משפיע על בני אדם באופן פיזיולוגי

  • בהתאם לכך, עשוי להיות קשר בין מזג האוויר לבין תפיסות והתנהגות משקיעים בשוק ההון

  • במחקר ראשון נמצא קשר שלילי מובהק בין מידת העננות בשמיים לבין התשואה בשווקים, כלומר בימים מעוננים יותר מדדי המניות נטו יותר לרדת

  • השפעה זו משמעותית ועומדת על כ-16% פער תשואה שנתי בין ימים שמשיים לימים מעוננים (בניו-יורק)

  • במחקר אחר נמצא כי בימים מעוננים יותר, משקיעים מוסדיים נוטים ליחס למניות תמחור יתר וגם הם מוכרים יותר מאשר קונים מניות

מאז ומתמיד אהבתי את החורף, קולות הטיפות והרעמים, ריח הגשם, ההתכנסות של האנשים בבתיהם, וההאטה של קצב החיים בעיר. אולם משיחות עם האנשים שסביבי לאורך השנים, הבנתי שאני יוצא הדופן בעניין זה. מרבית האנשים לא אוהבים את החורף, ואפילו מקשרים לעונה זו את המילה "דיכאון".


דיכאון חורף (Winter Blues) ידוע מקצועית בתור הפרעה רגשית עונתית או Seasonal Affective Disorder ובקיצור SAD. נמצא כי מידת החשיפה לאור השמש משפיעה על יצור הורמונים בגוף האחראים בין היתר על מצבי הרוח. במהלך החורף, שעות השמש יורדות באופן משמעותי, ולכן קיים שינוי פיזיולוגי אמיתי בהרגשה ובהתנהגות שלנו.


מספר חוקרים טענו בעבר כי המקורות של תופעה זו הם אבולוציוניים. הקושי לצאת מהמיטה, הרצון לאכול דברים מתוקים, חוסר רצון לחברה, הם כולם למעשה השריד בבני האדם של תנומת החורף (Hibernation) הנפוצה בקרב חיות.


מחקרי עבר בפסיכולוגיה מצאו כי בימים שמשיים אנשים נותנים טיפים גבוהים יותר, וכי בימים מעוננים שיעור ההתאבדויות גבוה יותר. בדומה למחקרים אלו, אנו נתמקד בפוסט זה בהשפעה של מזג האוויר על תפיסות המשקיעים לגבי המניות והתשואות של המדדים המובילים.


המחקר בחן את הקשר בין העננות בשמיים לבין התשואות בשווקים


במחקר הראשון (הירשלייפר ושומוואי, 2003), שהמתמקד בהשפעת מזג האוויר על השקעה, נטען כי מזג אוויר טוב ושמש עשויים לתרום לתחושה חיובית אצל המשקיעים. בנוסף, ידוע כי אנשים שנמצאים במצב רוח מרומם נוטים לראות את הדברים החיוביים יותר, לעומת אנשים דיכאוניים אשר מוצאים את הרע.


אולם מכיוון שהתהליכים אלו הם אינם מודעים, אותו משקיע עשוי לייחס את התחושה החיובית דווקא לציפיותיו על התפתחות הכלכלה והתוצאות העסקיות של החברות. לכן בהתאם להנחה זו, החוקרים צפו למצוא כי בימים בהם יש אור שמש שווקי המניות יעלו לעומת ימים מעוננים וגשומים.


לצורך כך החוקרים בחנו את מזג האוויר בכ-26 מדינות ברחבי העולם במהלך השנים 1982 ו-1997, על ידי שימוש במאגר מידע מאוד מפורט למזג אוויר גלובלי ברמה השעתית. בכל עיר בה קיימת בורסה (דוגמה ניו-יורק, לונדון, מדריד, אתונה, סינגפור וכו'), החוקרים חישבו את היקף העננות הממוצע מדי יום במהלך שעות המסחר הרלוונטיות.


הפער בתשואות בין ימים מעוננים לבין ימים שמשיים הוא מובהק ומשמעותי


באופן כללי ומובהק עולה כי בימים בהם יש יותר עננות בשמיים, שווקי המניות נוטים לרדת. קשר שלילי זה נמצא בכ-20 מתוך 26 מדדי המניות הגלובליים אשר נבדקו. הפער בתשואות בין ימים שמשיים לחלוטין לבין ימים מעוננים לחלוטין הוא משמעותי, ועומד בניו-יורק לדוגמה על כ-16% במונחים שנתיים. אולם אסטרטגיות מסחר שמנסות להרוויח מפער זה ככל הנראה לא יהיו רווחיות עקב עלויות המסחר התכוף.


יכולה לעלות טענה כי על אף שמרבית המשקיעים בבורסות נמצאים בקרבה פיזית לבורסת המסחר (במיוחד בשנים מוקדמות אלו), משקיעים רבים עשויים להיות במקומות רחוקים משמעותית ולכן לחוות מזג אוויר שונה. אולם טענה זו דווקא תקשה על החוקרים למצוא קשר בין מזג אוויר מקומי לבין תשואות המדדים, ולכן התוצאות רק מרשימות יותר.


מחקר נוסף מצא כי עננות קשורה להערכתנו על תמחור היתר של מניות


במחקר מאוחר יותר (גוטזמן ושות', 2014), החוקרים ניסו להתחקות אחר הגורמים הקוגניטיביים אשר מובילים משקיעים להיות מושפעים ממזג האוויר, והאם גם משקיעים מוסדיים מושפעים מתופעה זו. לצורך כך השתמשו בשני מקורות נתונים נוספים בנוסף למידע על מזג האוויר כפי שהיה במחקר הקודם.


מקור עיקרי הוא סקר אורך שנערך על ידי אוניברסיטת ייל לגבי דעות משקיעים בין השנים 2005 ו-2007. בסקר זה נאסף מידע לגבי דעות משקיעים מוסדיים (כ-100 משקיעים מומחים מדי חודש), כאשר ידוע עבור כל ממלא סקר היום המדויק בו הוא מילא ומיקום בו מילא את הסקר (ראו תרשים).


בסקר זה המשקיעים נשאלים האם הם מעריכים שהמניות מתומחרות בחסר, ביתר, או במדויק ביחס למחיר הפונדמנטלי התיאורטי שלהן. כמו כן, הם נשאלו היכן להערכתם שער מדד הדאו-ג'ונס אמור להיות. מקור מידע נוסף הינו נתונים מפורטים לגבי מסחר של משקיעים מוסדיים בארה"ב, כאשר ידועה החברה הסוחרת ומיקומה.



תרשים 1 – מיקומי המשקיעים המוסדיים אשר ענו על הסקר של אוניברסיטת ייל בנוגע לדעותיהם ותפיסותיהם בנוגע לתמחור שוק המניות. מתוך: גוטזמן ושות', 2014.

תרשים 1 – מיקומי המשקיעים המוסדיים אשר ענו על הסקר של אוניברסיטת ייל בנוגע לדעותיהם ותפיסותיהם בנוגע לתמחור שוק המניות. מתוך: גוטזמן ושות', 2014.



החוקרים הראו באופן מובהק כי בימים מעוננים יותר, ביחס לשאר הימים באותו החודש, משקיעים מוסדיים נוטים להעריך כי המניות מתומחרות ביתר (overpriced). כמו כן, בנוגע למסחר של משקיעים מוסדיים, עולה כי בימים מעוננים יחס הרכישות למכירות של משקיעים מוסדיים הוא נמוך יותר באופן מובהק, כלומר בימים אלו מוסדיים נוטים יותר למכור מאשר לקנות מניות.


לסיכום,


הממצאים במחקרים לעיל מזכירים כי שוק ההון הוא הרבה יותר מרק מודלים כלכליים, פקודות מסחר ושיקוף של רווחי החברות. שוק ההון מורכב רובו מאנשים בעלי תחושות, הטיות פסיכולוגיות וסיבות השקעה שונות ומשונות.


בתור משקיעים אנו צריכים לנסות להכיר טוב את אותן הטיות התנהגותיות ולדעת לנטרל אותן על מנת שלא יובילו אותנו להחלטות השקעה אשר מתבססות על מידע שאינו כלכלי, כגון מזג האוויר. את המאמר לעיל התחלתי לכתוב בזמן סופת הברקים הראשונה של החורף, ולאחריה גיליתי נזילה בבית – איזה דיכאון החורף הזה...



Hirshleifer, D., & Shumway, T. (2003). Good day sunshine: Stock returns and the weather. The Journal of Finance, 58(3), 1009-1032.‏

Goetzmann, W. N., Kim, D., Kumar, A., & Wang, Q. (2014). Weather-induced mood, institutional investors, and stock returns. The Review of Financial Studies, 28(1), 73-111.



הערה: חלק מהמחקרים הנ"ל נגישים באופן מלא. בכדי לקבל גישה מלאה לחלקם האחר, נדרש להירשם לאתר בקישור (או לדלג על הרישום, לדוגמה באתר SSRN), או לפתוח את הקישור דרך מוסד אקדמאי שמאפשר גישה למאגרי מידע אלקטרוניים.

קבלו עדכון על פוסטים חדשים

בכל שאלה, הארה או תיקון - נא צרו קשר

תודה על פנייתכם, תגובה תגיע בהמשך

bottom of page