top of page
פוסטים מובילים

קבלו עדכון על פוסטים חדשים

פוסטים אחרונים

מידע אלטרנטיבי - 4 מקורות חדשים לתשואה בשוק


דאטה אלטרנטיבי, מידע אלטרנטיבי, צילומי לווין, פינטק


עוד בשנות ה- 90 בישראל שמענו את הסיפורים על משקיעים פרטיים שהתמקמו בנקודות תצפית על קידוחי גז ונפט כדי להיות הראשונים אשר רואים את מציאת התגלית - והראשונים שסוחרים במניה. באופן כללי, משקיעים משתמשים במידע על הנכסים הנסחרים בשוק ההון בכדי לגבש את ציפיותיהם לגבי שווי הנכסים ולקבל החלטות השקעה. מכיוון שמידע איכותי שווה כסף, התחרות באיתור מהיר של מידע איכותי ורלוונטי הייתה קיימת מאז המצאת בורסות המסחר.


בשנים האחרונות, התפתחויות טכנולוגיות ומקורות מידע חדשים איפשרו להנגיש מידע חדש ומרתק למשקיעים, אשר קיבל את המונח מידע אלטרנטיבי (Alternative Data). תחום זה צומח במהירות והערכות לגבי ההוצאה של גופי השקעה מוסדיים בעולם על מידע אלטרנטיבי נעות בין 300 מיליון דולר ל- 2 מיליארד דולר מדי שנה.


המחקר במימון בתחום המידע האלטרנטיבי חדש יחסית מעצם הזמן הקצר בו המידע קיים לשימוש. אולם, מספר מאמרים אשר יוצגו בהמשך בחנו את המידע האלטרנטיבי, וניסו לענות על השאלות האם מידע זה מאפשר לחזות את תוצאות החברות, והאם ניתן לייצר תשואה עודפת מהשימוש בו.


מידע על רכישות בכרטיסי אשראי


מחקר ראשון (אגרוואל, קיאן וזו, 2018) בחן כיצד מידע על רכישות בכרטיסי אשראי של לקוחות מאפשר לחזות את הדו"חות הכספיים של החברות ובכך להשיג תשואה עודפת סביב פרסום הדוחות. מידע זה התקבל מגוף פיננסי אמריקאי וכלל נתונים על רכישותיהם בכרטיסי אשראי של כ- 60,000 לקוחות בארה"ב ועל מאפייני הלקוחות. החוקרים הצליחו לשייך מידע זה לכ- 858 חברות ציבוריות אשר נסחרות בשוק ההון האמריקאי.


בדיקה ראשונה הראתה כי ניתן לבנות ממידע זה תחזית טובה לנתוני המכירות והרווח הנקי בדו"חות הכספיים הרבעוניים הקרובים. בנוסף, החוקרים הראו כי התשואה הממוצעת עבור חברות אשר היו להן מכירות בכרטיסי אשראי גבוהות יותר ביחס לסקטור שלהן, הייתה גבוהה לאחר פרסום הדו"חות בכ- 0.34% ובכ- 1.65% בטווחי זמן של 3 ימים ו- 60 יום בהתאמה. כלומר, מידע זה היה יכול לאפשר לנו להשיג תשואות עודפות.


תוצאות אלו היו אף חזקות ויציבות יותר ככל שמכירות החברה הגיעו מלקוחות בעלי דירוג אשראי גבוה יותר (FICO Score), לקוחות ממיקום גיאוגרפי שונה, או לקוחות בגילאים מגוונים. יכולת פילוח בסיס הלקוחות של החברה מאפשר לזהות את עוצמת המכירות העתידית ואת פיזור הלקוחות במגוון חיתוכים שונים.


מספר חברות אשר מספקות מידע על רכישות בכרטיסי אשראי הן: Rakuten Intelligence, Numerator, Superfly Insights, Earnest Research ועוד.


מידע על מיקום מטלפונים סלולריים


במחקר שני (פרוט, קאנג, אוזיק וצדקה, 2017) החוקרים השיגו מידע מכ- 50 מיליון טלפונים סלולריים בארה"ב אשר עשוי להעיד על ביקורים פיזיים של לקוחות בחנויות של כ- 50 קמעונאים גדולים בארה"ב כגון וולמארט, טארגט וגאפ. הם בנו מדד שמרכז בזמן אמת את נתוני הלקוחות הפוטנציאליים, ובדקו (באופן דומה למחקר הקודם) האם מידע זה מאפשר לחזות את הפעילות העסקית של קמעונאים אלו ואת התוצאות הרבעוניות הקרובות.


התוצאות הראו שהמדד שנבנה חוזה בצורה טובה את התוצאות העסקיות ברבעון הנוכחי, כגון שיעור צמיחה בהכנסות והפתעות הרווח בדוחות לעומת התחזיות. ב- 5 הימים לאחר פרסום הדו"חות הרבעוניים, תשואות המניות של קמעונאים שנרשם להם מדד גבוה תוך כדי הרבעון גבוהות בממוצע בכ- 3.4% ממניות של קמעונאים שנרשם להם מדד נמוך. על כן, משקיעים אשר יש ברשותם מידע איכותי זה עשויים להרוויח תשואה עודפת ממסחר.


במסגרת עבודתי נתקלתי בחברה אשר מוכרת מידע על מיקום צרכנים בכדי לזהות פעילות עסקית בתוך אלפי מרכזים מסחריים וקניונים בארה"ב. מידע זה, לטענת החברה, עוזר לזהות את התוצאות העיסקיות העתידיות של כ- 25 חברות נדל"ן הנסחרות בברסה. העלות השנתית של מידע זה עבור משקיע מוסדי עומדת על מעל 150 אלף דולר!!!


חברות אשר מספקות מידע על מיקום ניידים הן: MKT Mediastats, FourSquare ועוד.


Fig. 1 Sample Satellite Image This figure shows an example of how satellite images of parking lots are converted into car counts. This example is of a Wal-Mart store in Arizona. The circles identify each car. Only cars inside the shaded region are counted towards Wal-Mart’s total car count. Source: Orbital Insight

מידע מתוך צילומי לוויינים


מחקר שלישי (פיינטר, 2018) ומרתק במיוחד, בחן כיצד מידע מצילומי לוויינים עשוי להיות מועיל בקבלת החלטות השקעה. הנתונים במחקר זה התקבלו מחברת אורביטל אינסייטס, חברת טכנולוגיה אשר גייסה עד כה 80 מיל' דולר, ומטרתה לאסוף ולנתח צילומי לוויינים למציאת תובנות שונות. במחקר זה התמקדו כיצד ניתן לחזות פעילות עסקית לפי ספירת המכוניות הנמצאות בחניונים של קמעונאים בארה"ב.


המידע הקיף נתונים מצילומי לווינים על כמות המכוניות החודשית הממוצעת בחניונים של כ- 163 חברות קמעונאיות ציבוריות בארה"ב במהלך השנים 2010 עד 2017 (ראו תמונה). החוקר בנה אסטרטגיית מסחר אשר רוכשת מדי חודש את הקמעונאים בעלי הגידול הרב ביותר בכמות המכוניות (בחמישון העליון) ומוכרת בחסר את הקמעונאים בעלי הגידול הנמוך ביותר בכמות המכוניות (חמישון תחתון). אסטרטגיה זו הניבה תשואה חודשית של כ- 1.6%. בנוסף, הנתונים הצביעו על כך שניתן לחזות את הפתעות ההכנסות והרווח בדו"חות הכספיים ביחס לציפיות השוק.


באתר של חברת אורביטל אינסייטס ניתן למצוא עוד מספר דוגמאות מעניינות כיצד ניתן להשתמש במידע זה בכדי לבצע תחזיות, ולא רק לצרכי השקעה פיננסית.


מידע על חיפושים בגוגל


במחקר רביעי (דה, אנגלברג וגאו, 2011) נבחן מידע על חיפושים בגוגל של מוצרי חברות ציבוריות. בעוד בשני המחקרים הקודמים השתמשו במשתנים המתייחסים מיקום פיזי של לקוחות כדי לחזות ביצועי חברות, במחקר זה התמקדו במשתנה אשר עשוי לרמוז על "מיקום" הלקוחות במרחב הוירטואלי ועל הכוונה שלהם לרכוש מוצרים.


ראשית החוקרים בדקו מהם המוצרים אשר מפורסמים הכי הרבה בארה"ב על ידי חברות והתאימו להן כ- 865 חברות ציבוריות. עבור כל חברה הם התאימו את המוצר המוביל שפורסם הכי הרבה פעמים. לבסוף, הם בחנו את מדד היקף החיפוש (Search Volume Index) השבועי שחברת גוגל חושפת עבור כל אחד מהמוצרים המובילים של אותן חברות ציבוריות.


הם מצאו כי השינוי במדד החיפוש על המוצרים המובילים חוזה בצורה טובה את ההפתעות הבלתי צפויות בסעיף ההכנסות בדו"חות הכספיים, במיוחד עבור חברות בהן המוצר המוביל הוא דומיננטי יותר ועבור חברות צמיחה. כמו כן, מדד חיפוש גבוה יותר (עליה של סטיית תקן אחת) חוזה תשואה עודפת של כ- 0.3% בממוצע בשלושת ימי המסחר לאחר הדוחות.


במחקר קודם של חוקרים אלו באותה השנה, הם בחנו כיצד חיפוש בגוגל של המניות של החברות עצמן (לדוגמה: AAPL או MSFT) חוזה את התשואות של אותן מניות. הם הראו כי גידול במדד החיפוש מאופיין בתשואה חיובית עודפת בטווח של השבועיים העוקבים, אולם תשואה עודפת זו מתהפכת במהלך החודשים לאחר מכן. הם ייחסו את התשואה החיובית לעודף תשומת לב שאותן חברות מקבלות בטווח זמן קצר.

לסיכום,


בפוסט זה הוצגו מספר מחקרים אשר בחנו כמה מקורות מידע חדשים ואשר הצביעו על הערך במידע האלטרנטיבי. כולם הצביעו על כך שקיים ערך במידע זה לצורך חיזוי הרווחים העתידיים של החברות, ולכן מאפשר לייצר תשואה עודפת. אם בעבר הייתה דעה רווחת כי מהפכת הטכנולוגיה תהפוך את שוק ההון ליותר שקוף ונגיש, מידע אלטרנטיבי דווקא הפך את גופי ההשקעה הגדולים לרווחיים מאי פעם. במחקר בנוגע למידע מצילומי לווין (שהוזכר קודם) החוקר הראה כי לאחר הפיכת המידע האלטרנטיבי לנגיש למשקיעים, קרנות גידור מתבססות יותר על מידע הזה וגם המסחר שלהם הופך להיות רווחי. אולם, מהצד השני הרווחיות ממסחר של משקיעים שאינם משתמשים במידע אלטרנטיבי (כגון משקיעים פרטיים) דווקא קטנה.


השימוש במקורות מידע חדשים ימשיך לצמוח במהירות בשנים האחרונות, וצפוי לתפוס נתח משמעותי יותר בקבלת החלטות ההשקעה לא רק של קרנות הגידור אלא גם של גופים מוסדיים אחרים וחלק מהמשקיעים הפרטיים. משקיעים אשר ישתמשו במקורות מידע אלו ימצאו עצמם ביתרון מול המשקיעים האחרים. אולם ככל שהמידע האלטרנטיבי יהפוך לנפוץ יותר, כך הערך ממנו צפוי לקטון, ואז תמשיך התחרות למצוא מקורות מידע חדשים.


הערה: חלק מהמחקרים הנ"ל נגישים באופן מלא. בכדי לקבל גישה מלאה לחלקם האחר, נדרש להירשם לאתר בקישור (או לדלג על הרישום, לדוגמה באתר SSRN), או לפתוח את הקישור דרך מוסד אקדמאי שמאפשר גישה למאגרי מידע אלקטרוניים.

קבלו עדכון על פוסטים חדשים

בכל שאלה, הארה או תיקון - נא צרו קשר

תודה על פנייתכם, תגובה תגיע בהמשך

bottom of page